Direktlänk till inlägg 18 oktober 2009

Fakta om håret

Av Lii H - 18 oktober 2009 18:10

Hitta trevlig fakta om vårt hår via sidan SYOSS som ni säkert märkte kom direkt efter Tresemme ut på marknaden. Själv vet jag inte om jag kommer att använda de produkterna, känns bara som en imitation av Tresemme, inget nytt! Här är bilderna på produkterna:

 



Ett tips dock när ni använder balsam av Tresemme, skölj med varmt vatten för att aktivera de vårdande ämnen från balsamet som bäst till ditt hår!


Shampo är lånat av HIndi och betyder "att massera".

Det var 1904 som den riktiga shampo lanserades.

Bra schampo innehåller även fuktgivande ingredienser såsom pantenol som återskapar hårets struktur och bevarar dess elasticitet.

En person har 85.000 till 140.000 hårstrån, beroende på hårets struktur och färg. Normalt faller 30 till 100 hårstrån av varje dag. Blondiner har t ex betydligt mer hår än de som har mörkt hår. I genomsnitt har blondiner ca 140.000 hårstrån medan brunetter har ca 100.000 Ljust hår är normalt tunnare och mera känsligt än mörkt hår.


Håret består av ca 80% protein, 10-15% vatten, 5-10% pigment, mineraler och fett.


Håret kan sägas ha två delar: det synliga hårstrået och hårroten.


Hårstrået består av tre skikt. Det yttre lagret som kallas för fjällskitet är särskilt viktigt då det har en skyddande funktion. Precis som takpannor, överlappar flera lager av celler varandra och bildar en slät yta. Inre och yttre påverkan kan leda till att ytskiktet blir ojämnt. Denna grova yta får håret att se tråkigt och ovårdat ut.


Håret växer ungefär 1 cm per månad. Växtfasen varar mellan 3 och 7 år. När fasen når sitt slut avstannar celldelningen i hårroten och rotens nervsystem och blodkärl krymper samman för att sedan helt försvinna.


Denna text var hämtat från sidan: www.syoss.se

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lii H - 3 april 2013 13:19

Våren närmar sig så gör också min resa till Italien :-) Därför tänkte jag att ett par nya solglasögon skulle sitta bra ;-)        ...

Av Lii H - 15 mars 2013 23:20


Våren är kanske inte här ännu.. men snart är den, därför tänkte jag eftersom jag inte äger en jumpsuit, måste skaffa en   Men var får man tag på en sådan såhär dags då.. Jo Ebay! Ebay har verkligen en oändlig urval av sortiment av allt nästan mellan ...

Av Lii H - 28 februari 2013 15:35


Nämnde tidigare att det skulle vara roligt med något nytt färgglatt, så ett par persikofärgade byxor med matchande örhängen samt en väska kammade jag hem :-)   ...

Av Lii H - 25 februari 2013 22:21

Fördelen med att arbeta i en affär där det är ordning och reda gör att det smittar av sig på hemmafronten också :-)     Lagom till våren ska garderoben uppdateras med lite mer färggladare färger. Men först ska jag kamma hem denna underbar...

Av Lii H - 22 februari 2013 00:22


Så har det nästan gått 2 månader av det nya året 2013 och årets resa är inplanerat. Förra året blev det Florens och jag förälskade mig i det italienska kulturen. Under hela veckan sken solen helt underbart och det var förvånansvärt varmt för att vara...

Ovido - Quiz & Flashcards